Що до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про кредитні спілки»»
Дата: 03.07.2009 14:23:18
Голові Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України
Суслову В.І.
Голові Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва
Кужель О.В.
Президенту НАКСУ
Козинець П. М.
Голові правління ВАКС
Шатирко Г.Г.
Голові правління ПЗВ
Вишневському І. І.
Що до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про кредитні спілки»»
Асоціація кредитних спілок Миколаївської області розглянула оприлюднений Держфінпослуг проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про кредитні спілки»», та вважають наступне:
"На сьогодні однією з проблем діяльності кредитних спілок є можливість встановлення ознаки членства як членства в організаціях, які здійснюють діяльність по всій території України або мають міжнародний статус, які підпадають під ознаки «квазібанків».
Члени таких кредитних спілок:
• не ототожнюють себе з власниками кредитної спілки, а є лише вкладниками або позичальниками;
• позбавлені можливості брати участь у загальних зборах кредитної спілки, у тому числі у зв’язку з розташуванням відокремлених підрозділів кредитної спілки значно далеко від головного офісу.
• позбавлені можливості брати участь в управління кредитної спілки, бути обраними в її органи управління, ознайомлюватись з прийнятими органами управління рішеннями.
Така ситуація призводить до порушень принципів кооперації та взаємного кредитування, а також породжує підвищені ризики для ринку кредитних спілок в цілому".
Однак, запропоновані Держфінпослуг зміни до Закону України «Про кредитні спілки»:
• не передбачають існування кредитних спілок з ознакою членства в такій адміністративно-територіальній одиниці, як область;
• формулювання частини першої статті 6 має неоднозначне трактування,
що, за думкою Асоціації кредитних спілок Миколаївської області, суперечить Концепції розвитку системи кредитної кооперації, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 червня 2006 р. № 321-р (надалі Концепція), інтересам споживачів фінансових послуг кредитних спілок в сільській місцевості та кредитної кооперації України у цілому.
Відповідно до Концепції, метою подальшого розвитку системи кредитної кооперації є розроблення та запровадження ефективного ринкового механізму фінансування населення, передусім у сільській місцевості, зокрема суб’єктів малого підприємництва та фермерських господарств, забезпечення надійної роботи фінансових установ, максимально наближених до споживачів фінансових послуг, створення умов для довгострокового кредитування із застосуванням сучасних фінансових інструментів та ринкової інфраструктури, що дають змогу поступово знизити вартість кредитів.
Розвиток системи кредитної кооперації повинен сприяти забезпеченню доступності фінансових послуг для широких верств населення, передусім у сільській місцевості, підвищенню рівня його добробуту та купівельної спроможності, активізації діяльності територіальних громад та їх підтримці.
Створення та розвиток системи кредитної кооперації повинні ґрунтуватися, зокрема, на максимальній відповідності діяльності установ потребам територіальних громад, трудових колективів, членів громадських, професійних та релігійних організацій.
Також Концепцією передбачено, що з метою її реалізації, у тому числі, необхідно:
• розширити можливості кредитних спілок щодо кредитування відповідно до їх потреб суб’єктів малого підприємництва та фермерських господарств, а також іпотечного кредитування широких верств населення;
• активізувати діяльність кредитних спілок у напрямі підтримки розвитку територіальних громад, насамперед у сільській місцевості, та забезпечення виконання регіональних програм соціального і економічного розвитку відповідних територій, а також у напрямі соціально орієнтованих програм кредитування членів кредитних спілок у трудових колективах підприємств, установ та організацій, навчальних закладах, галузевих профспілках, громадських і релігійних організаціях;
Відповідно до Конституції України територія України поділяється на адміністративно-територіальні одиниці (територіальні громади), які складають систему адміністративно-територіального устрою України.
Систему адміністративно-територіального устрою згідно з частиною першою статті 133 Конституції України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України.
Адміністративно-територіальна одиниця - це компактна частина єдиної території України, що є просторовою основою для організації і діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Як раз така адміністративно-територіальна одиниця, як область, найбільш потребує існування міцних кредитних спілок з обласним статусом, тому що в обласних центрах, як правило, зосереджена основна грошова маса регіону, а відсутність спілок з обласним статусом зробить неможливим доступ до цих грошей сільських мешканців, районних суб‘єктів підприємництва та фермерські господарства.
Крім того, тільки кріпкі обласні кредитні спілки в змозі здійснювати активну діяльність у напрямку забезпечення виконання регіональних програм соціального і економічного розвитку області, та через свої районі, міські та сільські підрозділи – програми розвитку відповідних Адміністративно-територіальних одиниць, що вкрай необхідно для реалізації мети Концепції.
Також слід зазначити, що регіональна транспортна та інформаційна структура має як раз обласний статус, та з‘єднує майже усі населенні пункти з обласним центром, що забезпечує можливість членам спілки зі всієї області брати участь в управлінні обласною кредитною спілкою, бути обраними в її органи управління, ознайомлюватись з прийнятими органами управління рішеннями, отримувати інформацію про діяльність спілки, як через обласні засоби масової інформації – обласні газети, радіо, телебачення, так і в головному офісі кредитної спілки.
Тому в інтересах розвитку кредитної кооперації в Україні, територіальних громад, насамперед в сільській місцевості, користувачів послугами кредитних спілок край необхідно зберегти кредитні спилки з обласним статусом.
Асоціація кредитних спілок Миколаївської області пропонує частину першу статті 6 викласти в такій редакції
«1. Кредитна спілка створюється на підставі рішення установчих зборів. Чисельність засновників (членів) кредитної спілки не може бути менше ніж 50 осіб, які відповідно до цього Закону можуть бути членами кредитної спілки та об'єднанні хоча б за однією з таких ознак:
проживають на території однієї адміністративно-територіальної одиниці, визначеної законодавством України;
мають спільне місце роботи чи навчання;
поєднані до однієї професійної спілки, об'єднання професійних спілок, іншої громадської чи релігійної організації, в межах однієї адміністративно-територіальної одиниці».
Голова Асоціації кредитних спілок Миколаївської області
Ю.І. Руденко
Редаґовано 2 раз(и). Останні правки 04.07.2009 12:40.